MARKKINOINTI


Erilainen markkinointisuunnitelma erilaisille nuorille


Asiakkaani kysyi ”miten aloittavan yrittäjän tulisi lähestyä markkinointia?”. Yleensä yrityksen aloitusvaiheeseen liittyy vahvasti markkinointisuunnitelman teko, jota minäkin suosittelin. Mutta mitä markkinointisuunnitelma oikeastaan tarkoittaa? Oppikirjojen mukaan suunnitelmassa kirjoitetaan ylös yrityksen nykytila, tavoitteet ja tulevaisuudennäkymät sekä toimenpiteitä, joilla yritys pääsee tavoitteeseensa ja kasvaa. Tarkoituksena on, että markkinointi olisi samassa linjassa yrityksen laajemman strategiavalinnan kanssa. Lisäksi, kun markkinointisuunnitelma tehdään kirjallisena, se on helppo viestittää muulle henkilöstölle, jolloin yrityksen linja ja tavoitteet ovat kaikille selvät. Yrityksen strategian, arvojen ja hengen tulisi linkittyä kaikkeen toimintaan.

Markkinoinnista vastaavien henkilöiden on hyvä kiinnittää huomiota sekä asiakasulottuvuuteen että tuoteulottuvuuteen – ei vain jompaankumpaan, niin kuin valitettavan usein tapahtuu. Markkinointihenkisyys vaatii sitä, että strategian ja arvojen yhdistämismahdollisuus jokapäiväisessä työssä tunnistetaan yrityksen kaikissa yksiköissä ja kaikki yrityksen työntekijät ymmärtävät sen. Kuka tahansa yrityksen jäsen saattaa oivaltaa linkittämismahdollisuuksia, jotka mahdollisesti tekevät tulevaisuudessa tuottoa. Uutta tietoa ja ymmärrystä, jotka parhaimmillaan johtavat uusien liiketoimintamahdollisuuksien syntymiseen, voivat todellakin tuottaa kuka tahansa yrityksen jäsen. Markkinointia koskevan tiedon ja ymmärryksen jakaminen mahdollisimman laajasti yrityksen sisällä on tärkeää yrityksen markkinointihenkisyydelle. Työntekijöiden oppimis- ja ideointihalussa on olennaista avoimuus, joka koskettaa muutakin kuin pelkän markkinointiosaston kautta tulevaa tiedotusta ja valistusta.  

Markkinointisuunnitelman kannalta kaikkien työntekijöiden työhön, omiin tuotteisiin ja asiakkaisiin kohdistuva linkittämismahdollisuuksien tunnistaminen perustetaan sille, että tuotetaan uutta tietoa asiakkaista ja markkinoista sekä tuotteista ja teknologiasta. Hyvä olisi, että huomioitaisiin myös kilpailijat ja yrityksen muu toimintaverkosto. Markkinointihenkinen yritys kehittää jatkuvasti tuotantoaan ja logistiikkaansa tehokkuuden lisäämiseksi ja tuotteittensa laadun parantamiseksi.

Käytännön markkinointisuunnitelma on sekä pitkäjänteistä (noin 3-5 vuoden jakso) strategista suunnittelua että lyhyemmän (noin vuoden jakso) aikavälin operatiivista suunnittelua. Strategia tarkoittaa kaikkea sitä, mitä yritys edustaa ja kuinka se kohtaa asiakkaan. Keskeinen osa strategista suunnittelua on toiminnan painopisteiden määrittäminen ja niiden kehittäminen. Operatiivinen suunnittelu tehdään strategian pohjalta. Tavoitteena on ohjata työntekijöitä tekemään asioita oikein – yrityksen kuin myös työntekijöidenkin kannalta.


Hissipuhe



Kuvitellaan tilanne, että tapaat juhlissa ihmisen, jonka tiedät pystyvän edistämään uraasi. Juhlissa on paljon ihmisiä ja uutta tuttavuuttasi huhuillaan jo toisaalle. Tervehdysten jälkeen, hän kysyy mitä sinä teet. Avaat suusi ja jähmetyt – mistä minun pitäisi aloittaa? 

Tällaisessa tilanteessa apunasi on ”hissipuhe”. Hissipuhe on lyhyt, selkeä, esivalmisteltu puhe, joka selittää mitä sinä teet. Vakuuttavalla ja innostavalla puheella herätetään vastapuolen kiinnostus projektiin, ideaan, tuotteeseen tai itseensä, jos työnhaku on ajankohtaista. Hyvä hissipuhe kestää noin 0,5-1 minuuttia, josta se on saanut nimensäkin. Sen tulee olla mielenkiintoinen, helposti muistettava ja ytimekäs. Hissipuheen tulee välittää ideasi siitä, mikä tekee yrityksestäsi, tuotteestasi tai sinusta itsestäsi ainutlaatuisen. 

Hissipuheen valmisteluun voi yllättäen kulua paljon aikaa. Saatat ehkä joutua kehittelemään useammankin version, ennen kuin löydät sen sopivimman ja parhaan mahdollisen sekä luontevimman puheen. 




Huomioi hissipuheessasi seuraavat neljä kohtaa.

1. Tunnista tavoitteesi – mikä on puheesi päämäärä


Haluatko kertoa potentiaalisille asiakkaille yrityksestäsi? Onko sinulla uusi tuoteidea ja haluat esitellä sen johtokunnalle? Vai haluatko tuoda osaamisesi ja taitosi esille työpaikkahaastattelussa?

2. Kerro mitä teet


Yrittäjä:
Aloita hissipuhe kertomalla mitä yrityksesi tekee. Keskitä huomio siihen, minkä ongelman yrityksesi ratkaisee; kuinka se auttaa asiakkaitaan. Hissipuhetta suunnitellessasi kysy itseltäsi: mitä haluat yleisösi muistavan sinusta? 

Pidä mielessä, että jos puheesi ei innosta sinua, se tuskin innostaa kuulijaakaan. Ihmiset eivät välttämättä muista kaikkea kuulemaansa, mutta he kyllä muistavat kuinka innostunut sinä olit. Voit tuoda puheeseesi esimerkin, mitä hyötyjä ja lisäarvoa yrityksesi muut asiakkaat ovat saaneet. Esimerkiksi: ”Yrityksemme kehittää verkkosovellusta, jonka avulla yritykset voivat kouluttaa työntekijöitään etänä. Tuotteemme lisää tehokkuutta organisaatioissa.”  

Työnhakija: 
Kerro mahdollisimman kattavasti taustastasi, mutta älä jaarittele pikkuasioilla tai epäolennaisilla keikkatöillä. Ole vetoava ja mielenkiintoinen – persoonaa kannattaa tuoda esille. Valota nykytilannetta ja työtarvettasi. Kerro, miksi haet kyseistä työtä ja miksi haet juuri tähän työpaikkaan. Lähes jokaisessa työhaastattelussa kysytään, miksi haet kyseistä työtä, joten valmistaudu vastaamaan siihen omalla näkökannallasi. 

Perehdy yritykseen, johon haet. Tunne kyseisen yrityksen kilpailijat ja tutki myös markkinatilannetta. 

3. Myy ainutlaatuisuuttasi


Tunnista mikä tekee sinusta sinut. Tuo taitosi, loistavat ideasi ja osaamisesi esille. Asiakkaasi eivät osaa ostaa eikä haastattelijat ymmärrä palkata sinua, jos et osaa kertoa heille miksi sinä tai yrityksesi on investoinnin arvoinen. 

Jos olet myymässä yrityksesi osaamista tai tuotetta, heitä loppuun kysymys. Kysymyksellä saat kuulijat vedettyä mukaan keskusteluun. Älä kuitenkaan kysy liian vaikeita tai sellaisia kysymyksiä, joihin yleisösi eivät voi tai halua vastata. Helpoimmin keskusteluun päästän, kun esität avoimen kysymyksen, johon ei voi vastata ”kyllä” tai ”ei”.

4. Harjoittele ja testaa


Kirjoita puheesi ylös ja harjoittele sitä esittämällä se kaverille. Mahdolliset puutteet ja korjausehdotukset kannattaa huomioida ja puhe viilata täydelliseksi. Muista pitää hissipuheesi napakkana ja selkeänä kokonaisuutena. Ajattele olevasi paras ja ole itsevarma, mutta varo ettet anna itsestäsi ylimielistä kuvaa. Kiinnitä huomiota myös kehonkieleen.   

Kun totut hissipuheesi esittämiseen, voit räätälöidä sitä kuulijakunnan mukaan. Vaikka osaisitkin puheesi päälläsi seisten, vältä kaavamaisuutta ja liian nopeaa ”tykittämistä”. Yleisösi kuitenkin kuulee sen vasta ensimmäistä kertaa. 








Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Erilaiset introvertit

Introvertit ja ekstrovertit työelämässä

Liiketoimintasuunnitelma - osa 5, Kannattavuus