3, 2, 1, … aloita!

Kuvitellaan tilanne, että tapaat juhlissa ihmisen, jonka tiedät pystyvän edistämään uraasi. Juhlissa on paljon ihmisiä ja uutta tuttavuuttasi huhuillaan jo toisaalle. Tervehdysten jälkeen, hän kysyy mitä sinä teet. Avaat suusi ja jähmetyt – mistä minun pitäisi aloittaa?

Tällaisessa tilanteessa apunasi on ”hissipuhe”. Hissipuhe on lyhyt, selkeä, esivalmisteltu puhe, joka selittää mitä sinä teet. Vakuuttavalla ja innostavalla puheella herätetään vastapuolen kiinnostus projektiin, ideaan, tuotteeseen tai itseensä, jos työnhaku on ajankohtaista. Hyvä hissipuhe kestää noin 0,5-1 minuuttia, josta se on saanut nimensäkin. Sen tulee olla mielenkiintoinen, helposti muistettava ja ytimekäs. Hissipuheen tulee välittää ideasi siitä, mikä tekee yrityksestäsi, tuotteestasi tai sinusta itsestäsi ainutlaatuisen.

Hissipuheen valmisteluun voi yllättäen kulua paljon aikaa. Saatat ehkä joutua kehittelemään useammankin version, ennen kuin löydät sen sopivimman ja parhaan mahdollisen sekä luontevimman puheen.



Huomioi hissipuheessasi seuraavat neljä kohtaa.

1. Tunnista tavoitteesi – mikä on puheesi päämäärä


Haluatko kertoa potentiaalisille asiakkaille yrityksestäsi? Onko sinulla uusi tuoteidea ja haluat esitellä sen johtokunnalle? Vai haluatko tuoda osaamisesi ja taitosi esille työpaikkahaastattelussa?

2. Kerro mitä teet


Yrittäjä:
Aloita hissipuhe kertomalla mitä yrityksesi tekee. Keskitä huomio siihen, minkä ongelman yrityksesi ratkaisee; kuinka se auttaa asiakkaitaan. Hissipuhetta suunnitellessasi kysy itseltäsi: mitä haluat yleisösi muistavan sinusta?

Pidä mielessä, että jos puheesi ei innosta sinua, se tuskin innostaa kuulijaakaan. Ihmiset eivät välttämättä muista kaikkea kuulemaansa, mutta he kyllä muistavat kuinka innostunut sinä olit. Voit tuoda puheeseesi esimerkin, mitä hyötyjä ja lisäarvoa yrityksesi muut asiakkaat ovat saaneet. Esimerkiksi: ”Yrityksemme kehittää verkkosovellusta, jonka avulla yritykset voivat kouluttaa työntekijöitään etänä. Tuotteemme lisää tehokkuutta organisaatioissa.”  

Työnhakija:
Kerro mahdollisimman kattavasti taustastasi, mutta älä jaarittele pikkuasioilla tai epäolennaisilla keikkatöillä. Ole vetoava ja mielenkiintoinen – persoonaa kannattaa tuoda esille. Valota nykytilannetta ja työtarvettasi. Kerro, miksi haet kyseistä työtä ja miksi haet juuri tähän työpaikkaan. Lähes jokaisessa työhaastattelussa kysytään, miksi haet kyseistä työtä, joten valmistaudu vastaamaan siihen omalla näkökannallasi.

Perehdy yritykseen, johon haet. Tunne kyseisen yrityksen kilpailijat ja tutki myös markkinatilannetta.

3. Myy ainutlaatuisuuttasi


Tunnista mikä tekee sinusta sinut. Tuo taitosi, loistavat ideasi ja osaamisesi esille. Asiakkaasi eivät osaa ostaa eikä haastattelijat ymmärrä palkata sinua, jos et osaa kertoa heille miksi sinä tai yrityksesi on investoinnin arvoinen.

Jos olet myymässä yrityksesi osaamista tai tuotetta, heitä loppuun kysymys. Kysymyksellä saat kuulijat vedettyä mukaan keskusteluun. Älä kuitenkaan kysy liian vaikeita tai sellaisia kysymyksiä, joihin yleisösi eivät voi tai halua vastata. Helpoimmin keskusteluun päästän, kun esität avoimen kysymyksen, johon ei voi vastata ”kyllä” tai ”ei”.

4. Harjoittele ja testaa


Kirjoita puheesi ylös ja harjoittele sitä esittämällä se kaverille. Mahdolliset puutteet ja korjausehdotukset kannattaa huomioida ja puhe viilata täydelliseksi. Muista pitää hissipuheesi napakkana ja selkeänä kokonaisuutena. Ajattele olevasi paras ja ole itsevarma, mutta varo ettet anna itsestäsi ylimielistä kuvaa. Kiinnitä huomiota myös kehonkieleen.   

Kun totut hissipuheesi esittämiseen, voit räätälöidä sitä kuulijakunnan mukaan. Vaikka osaisitkin puheesi päälläsi seisten, vältä kaavamaisuutta ja liian nopeaa ”tykittämistä”. Yleisösi kuitenkin kuulee sen vasta ensimmäistä kertaa.




Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Työnhaun jälkitunnelmat

Mitä mukaan työhaastatteluun?

Toinen työnhakuviikko